Alessia tok statsvitenskap ved Nelson Mandela University i Sør Afrika

- Jeg anbefaler å dra på utveksling på det sterkeste. Det er en mulighet man får kun en gang i livet!

Hvem er jeg?

Mitt navn er Alessia og jeg studerer statsvitenskap ved campus Drammen. Jeg ønsket å dra på utveksling fordi jeg hadde lyst til å oppleve en ny kultur, utforske nye muligheter og bli kjent med nye perspektiver.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

I Sør-Afrika studerte jeg ved Nelson Mandela University i Port Elizabeth. Jeg valgte denne institusjonen fordi jeg ville ha muligheten til å bli bedre kjent med kulturen, historien og politikken av landet.

Hvordan var mottagelsen?

Uken før studiestart hadde vi en velkomstuke med ulike aktiviteter der man kunne bli kjent med flere internasjonale studenter, få en student buddy (fadder), og vi hadde flere presentasjoner om hvordan universitetet fungerer, hvordan melde seg opp til undervisning og presentasjon om helseforsikring. Faddere og ansatte ved internasjonale kontoret er alltid tilgjengelig via epost eller Whatsapp. På slutten av uken er det fest med alle studentene.

Fasiliteter på campus

Campus er delt i North og South Campus og er veldig stor. Den er omringet av et naturreservat hvor man kan på tur og se sebraer. South Campus er hoved campus og North Campus er nyere og mer moderne. Man kan gå eller ta Uber til campus hvis man ikke har bil. På campus finnes det Food Trucks som har billig mat og er åpne hele dagen. Det finnes et stort bibliotek som kan også bli brukt som lesesal.

Hvordan bodde jeg?

I Port Elizabeth bodde jeg på CampusKey Scarborough. Jeg bodde i en boenhet med fire andre og delte kjøkken og bad. Soverommet inneholder seng, garderobe, vask, dusj og skrivebord med stol.
På bolig ved 9th Avenue er det kun to soverom per boenhet.
På Scarborough finnes det små lesesaler i hver etasje (bygningen har 6 etasjer med ca 10 boenheter per etasje).
På første og sjette etasje er det felles arealer med kjøkken, vaskemaskin, tørketrommel, sofaer og TV.
Det er alltid noe gøy som skjer på felles områder: man kan lage mat sammen, spille biljard eller bordfotball eller henge i uteområder. Det finnes også et treningsstudio i siste etasjen som man kan bruke når som helst uten ekstra kostnader.
Det er alltid noen som sitter i resepsjonen og kan alltid hjelpe deg hvis du sliter med noe. Flere av de som jobber der er unge folk som er i samme alder som studentene. Matbutikk ligger veldig nær boligen.

Hvordan var prisene sammenlignet med norske?

Bolig, mat og transport er billigere enn i Norge. Prisen for å bo på studentbolig er mellom kr 3000 til 5000.
Man har råd til å spise ute flere dager i uken, en god middag med starter, hovedrett og drikke er mellom 100 til 200 kr. (viktig å alltid tippe 10% på det man betaler av regningen).
Hvis man har lyst til å dra på tur, så kan man finne billige Airbnb og billige flyturer.
Man kan handle for uken fra 300 til 500 kr.

Var det kulturforskjeller?

Port Elizabeth er en rolig by som er veldig kjent for sitt studentliv. Alle snakker engelsk, men de fleste som bor der har flere morsmål som er en del av kulturen til landet. Det var veldig interessant å se hvor enkelt det var far mange å skifte språk hele tiden og tilpasse måten de utrykket seg på.
Folk er vennlige og imøtekommende, det kommer ikke til å ta lang tid før du kan skaffe deg sør afrikanske venner. Ved å ha sør afrikanske venner blir man bedre kjent med kulturen og de store kulturforskjellene som fortsatt finnes i landet.

Hvordan var studiet?

Som statsvitenskap student valgte jeg fem emner:
- Afrikaans for beginners
- Human Rights Law
- Political Ideologies
- Women in Africa
- Crime and Society

I forhold til arbeidsbelastningen ved USN, så er det flere tester og quizer på NMU, men ellers jeg følte ingen stor forskjell. Undervisningen foregår enten på auditorium eller klasserom og varer litt over en time.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg anbefaler å dra på utveksling på det sterkeste. Det er en mulighet man får kun en gang i livet. Jeg dro for å få internasjonal erfaring og prøve å klare meg alene langt hjemmefra. Det kan være utfordrende noen ganger, spesielt når man er på et nytt sted med mennesker man ikke kjenner. Men hvis man er sosial nok og tør å trå ut av sin egen boble, så klarer man seg fint.

Lurer du på noe? Ta kontakt!
E-post: buzialessia@gmail.com
Instagram: alessia.buzi

Min opplevelse totalt

Veldig bra