Ledige studieplasser til lærer- og sykepleierutdanninger

I 2024 er det en egen ordning for å fylle opp ledige studieplasser på lærer- og sykepleierutdanninger etter hovedopptaket.

I 2024 er det mulig å søke ledig studieplass på lærerstudier og sykepleiestudier så lenge man har generell studiekompetanse. Det betyr at du ikke trenger å oppfylle karakterkravene for å være kvalifisert til å søke ledig studieplass på disse studiene i år. For sykepleierstudier med krav om bostedskommune så vil dette kravet fortsatt gjelde.

19. juli legger vi ut oversikt over hvilke studier dette gjelder. Studiene kan søkes fra og med 20. juli kl. 09:00. Lista oppdateres hver dag på samme klokkeslett, og studier fjernes fortløpende og uten forvarsel.

Om opptaket

• Du skal ikke søke via Samordna opptak. Disse studiene vil ligge i vår lokale søknadsweb. Dersom du trykker "Ledig plass, søk nå"-knappen på studietilbudssiden fra og med 20. juli, vil du komme til riktig sted.​
  • Det er mulig å velge 2 alternativer i prioritert rekkefølge
  • Tilbud sendes ut fortløpende til kvalifiserte søkere, basert på søketidspunkt. Første runde med tilbud sendes ut sent 20. juli, andre runde sendes ut sent 22. juli, deretter etter behov.
  • Søkere må dokumentere at de er kvalifiserte. Enten ved at de tidligere i opptaket har blitt kvalifisert for generell studiekompetanse, eller ved at det lastes opp nødvendig dokumentasjon i den lokale søknaden. Dokumentasjon som kommer inn etter at tilbud er sendt ut vil gjøre at søker må vente til evt. nye tilbud i neste runde.
  • Det er 2 dagers svarfrist
  • Det er ikke ventelister i opptaket, tilbud sendes ut etter søketidspunkt
  • Informasjon fra Samordna opptak om ordningen finner du her