Satser på internasjonalisering i barnehagelærerutdanningen

Barnehagelærerutdanningen ved USN er tildelt tre millioner kroner fra direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) til et prosjekt som skal gi økt studentmobilitet i utdanningen.

Kristin Danielsen Wolf. FotoVisedekan for barnehagelærerutdanningen ved USN, Kristin Danielsen Wolf, er også leder for prosjektet «Utover grenser og bygge broer – i barnehagelærerutdanningen», som mottar tre millioner kroner fra direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) gjennom programmet «Økt studentmobilitet i 3-årige profesjonsutdanninger».

Hovedmålet med prosjektet er å få en betydelig og varig økning i antall barnehagelærerstudenter som tar et utvekslingsopphold i løpet av studietiden.

– Gitt utdanningens struktur med integrert praksisopplæring er praksisopphold i utlandet inkludert i målsettingen. Prosjektet skal styrke og utvikle begge disse utvekslingsmulighetene og dermed bidra til samskaping og utvikling av en kultur for mobilitet i barnehagelærerutdanningen, og synliggjøre økt læringsutbytte ved internasjonalisering i studieprogrammet, forteller Wolf.

I dag, torsdag 18.11. undertegnet hun en plasseringsavtale med president Camilla Verona i Progettinfanzia Bassa Reggiana.

Progettinfanzia Bassa Reggiana er en sammenslutning av kommuner (Boretto, Brescello, Gualtieri, Guastalla, Luzzara, Novellara, Poviglio, Reggiolo) i provinsen Reggio Emilia i Italia.

Om prosjektet

Nettside: usn.no/blu-utovergrenser
Navn: Utover grenser og bygge broer – i barnehagelærerutdanningen
Prosjektledere: Kristin Danielsen Wolf ogTherese Breen Brudevoll
Fagfelt: utdanningsforskning, pedagogikk og didaktikk
Mål: en betydelig og varig økning i antall barnehagelærerstudenter som tar utvekslingsopphold i utlandet i løpet av studietiden på USN.
Finansiering: egenfinansiering + 3 millioner kroner fra direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) gjennom programmet «Økt studentmobilitet i 3-årige profesjonsutdanninger»
Prosjektperiode: 2021-25