Ansvarsområder
-
2022-2025: Prosjektleder, Evaluering av de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen LK20 – oppdragsgiver Utdanningsdirektoratet.
-
2022-26: Leder av forskningsprojektet Følgeforskning LUPE, USN.
-
2023-2030: Leder av forskningsprosjektet Kroppsøvingsfaget - historiske perspektiver. Samarbeid mellom USN og HVL.
-
2023-2030: Leder av forskningsprosjektet De praktiske og estetiske fagene i skole og lærerutdanning.
-
Prosjektleder for Rethinking Physical education for the future. A comparative study of transnational development of bodily learning dimensions. Samarbeid mellom Japan, Sør Korea, USN og HVL.
- Delprosjektleder for NFR FINNUT-forskningsprosjektet pARTiciPED - et forskningsprosjekt som fokuserer på å styrke lærerstudenter i tverrsektorielle samarbeid. Den kulturelle skolesekkens samarbeid med norske skoler vil tjene som eksempel i prosjektet.
- Delprosjektleder i NFR forskningsprosjektet CLASS - Comparisons of Leadership Autonomy in School districts and Schools (2021-2024). https://www.usn.no/forskning/prosjekter/prosjekter-finansiert-av-forskningsradet/comparisons-of-leadership-autonomy-in-school-districts-and-schools-class/
- 2021-2023: Prosjektmedlem I arbeidspakke 4 i RE-POSE Renewed perspectives on research use in education https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/repose
- Prosjektmedlem i den forskningsbaserte evalueringen ULF - Utbildning, lärande och forskning. Försöksverksamhet med praktiknära forskning i Sverige (2018-2022).
- Prosjektmedlem i NFR forskningsprosjektet REPOSE - Renewed perspectives on research use in education (2020-2024). https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/repose
- Medlem i forskergruppen Embodied making and learning (EMAL), del av ledergruppen i EMAL-LU
- Veileder PhD stipendiater og masterstudenter
Ekstern aktivitet:
- Expert in OECD Education 2030 In-depth study of Physical education (2016-2019)
- OECD Education 2030 Thematic Working Group (TWG) on “Curriculum Implementation: Aligning Teacher Education and Professional Development with Curriculum Change” (2020 – 2024).
- Professor II ved Høgskulen på Vestlandet, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag, campus Bergen ( FLKI-PRS ).
- Medlem av editorial board, Nordic Journal of Studies in Educational Policy (NORDStep) (2021 - ).
- Prosjektmedlem i forskergruppen Physical Education in Norway.
- Veileder Phd stipendiater på NIH og USN.
Nylig avsluttet:
- Styringsgruppeleder BIN-Norden, nordisk nettverk for barnekulturforskere.
- Styringsgruppeleder for Nettverk for forsking på kroppsøving og idrettsfag (nasjonalt nettverk) (2016-2019).
- Medlem av editorial board, Journal for research in arts and sport education (JasEd) (2017-2019).
- Medlem oppnevnt av Utdanningsdirektoratet, til kjerneelementgruppen for kroppsøving og idrettsfag i læreplanreformen Fagfornyelsen (LK20) (2018-19).
- Ekstern representant i Doktorgradsutvalget (DGU) for phd-programmet Utdanningsvitenskap for lærerutdanning, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet (2015-2019).
- Medlem i ad-hoc-utvalget i Nasjonalt råd for lærerutdanningene (NRLU) for utredningen om Styrking av de praktiske og estetiske fagene i lærerutdanningene (2017-18).
- Medlem i Komiteen for forskeropplæring (KFU) Norges idrettshøgskole (2013-2020).
Kompetanse
The expertise is studies in physical education and arts and cultural education, in kindergarten, primary and secondary education and in higher education, the relationship between policies, professional development and practices in kindergarten and school. Prof. Borgen has built research capacity through research leadership at Oslo Metropolitan University, The Nordic Institute for Studies in Innovation,
Research and Education (NIFU), as special advisor for Research Council Norway (RCN), through phd- programmes and member of boards.