I vår ble det gjennomført en nasjonal kartlegging av mobbing og trakassering blant ansatte i universitets- og høgskolesektoren. USN var blant de 26 institusjonene som deltok. Nær halvparten av USNs ansatte deltok i undersøkelsen.
Høye tall
Tallene for USN ligger gjennomgående tett på gjennomsnittet i sektoren, men dessverre er tallene forholdsvis høye:
Gjennomsnittstallet på ansatte som oppgir å ha blitt mobbet eller trakassert i sitt nåværende arbeidsforhold i løpet av det siste året ligger på 13 prosent. For USNs del er prosentandelen 14. Flesteparten av disse (73 prosent), oppgir at de har blitt utsatt for verbal trakassering.
Gjennomsnittstallet på ansatte som oppgir at de har opplevd seksuell trakassering er 1,6 prosent. I dette tilfellet er tallene for USNs del lavere: 1,1 prosent.
Den nasjonale undersøkelsen viser at doktorgradsstipendiater kan være spesielt utsatte. Rapporten gir ikke svar på om det er tilfellet på USN.
– Nulltoleranse
– Funnene er alvorlige, aller mest for de som er rammet. USN har nulltoleranse for mobbing og trakassering, og det smerter meg å vite at våre ansatte opplever å bli utsatt for dette i en slik grad, sier rektor ved USN, Petter Aasen.
Kartleggingen krever et fortsatt søkelys på holdninger, kultur og etikk ved USN:
– Vi vil bruke tid på å gå i dybden på dette tallmaterialet, men det er ingen tvil om at dette utfordrer oss til å fortsatt være kontinuerlig oppmerksomme på temaet, og det fordrer at vi må sette i verk nye tiltak for å sikre at alle skal ha et godt og trygt arbeidsmiljø. Kartleggingen gir oss konkrete tall og et bedre grunnlag for videre utvikling og tiltak, sier Aasen.
Rapporten vil bli lagt fram for USN-styret, for de tillitsvalgte og for arbeidsmiljøutvalget lokalt og sentralt. Den vil også bli behandlet i aktuelle råd og utvalg samt i ledergrupper.
Rektor vil også oppfordre alle ledere på USN til å lese rapporten, og til å snakke med sine medarbeidere om mobbing og trakassering.
«Si ifra» og «Vær grei»
USN har jobbet med tematikken mobbing og trakassering over tid, blant annet ved å utarbeide retningslinjer, bygge kompetanse internt og opprette «Si ifra»-siden: et varslingssystem studenter og ansatte kan bruke om de opplever ukultur ved USN.
Tidligere i år ga også Arbeidstilsynet opplæring til USNs personalrådgivere, hovedtillitsvalgte og verneombud om behandling og mottak av varsler.
– Varslingsrutinene ved USN er sterkt forbedret i løpet av den senere tid. Vi har jobbet mye med å gjøre varslingssystemet vårt kjent og lett tilgjengelig, men undersøkelsen viser at vi fortsatt har en vei å gå, sier personal- og organisasjonsdirektør, Elisabeth Borhaug.
46 prosent av alle respondentene oppga at de vet hvordan de skal gå fram for å varsle om uønskede hendelser. Tallet er noe høyere på nasjonalt nivå: 48 prosent.
Blant respondentene som oppga å ha blitt utsatt for mobbing/trakassering, oppga 46 prosent at de hadde varslet om forholdet.
– Vi håper at økt oppmerksomhet på tematikken vil senke terskelen for å si ifra når man opplever uønskede hendelser, og at hver enkelt setter seg inn våre rutiner for varsling av kritikkverdige forhold på vår «Si ifra»-side, sier Borhaug.
USN har også en egen holdningskampanje for studenter og ansatte kalt «Be nice».
– Folk må oppføre seg
Kartleggingen er gjort av markedsanalyse- og meningsmålingsinstituttet Ipsos, på vegne av Universitetet i Agder.
Resultatene ble lagt fram på en pressekonferanse i Kunnskapsdepartementet:
– Det denne undersøkelsen viser er uakseptabelt. Slik skal vi ikke ha det i vår sektor. Resultatene viser med all tydelighet hvor viktige det er at institusjonene fortsetter å bekjempe trakassering, sier Forsknings- og høyere utdanningsminister, Iselin Nybø.
Hun leverte også et sett med forventninger til institusjonene i UH-sektoren:
– Presumptivt oppegående folk må oppføre seg i tråd med norsk folkeskikk og norsk lov. Vi må lage en kultur som gjør det helt klinkende klart at en slik oppførsel er fullstendig uakseptabel. I tillegg må folk må vite hvor de skal henvende seg hvis de blir utsatt, og institusjonene må ta dette på alvor og sette sine ledere i stand til å vite hva de skal gjøre og hvordan de skal følge opp ansatte som blir utsatt, sier Nybø.