Anne Cathrine Hogsnes Asplin

Universitetslektor
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Vestfold (C2-47)
Anne Cathrine er ansatt ved institutt for pedagogikk ved Campus Vestfold, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Hun er for tiden Nettverksleder for det nasjonale nettverket Nettverk for internasjonale skoler i Norge. Dette er et samarbeid mellom NIBS Network for IB schools Norway. University of Toronto, OISE og USN. Anne Cathrine har emneansvar og underviser på GLU 5-10 og er FoU koordinator. Anne Cathrine er veileder for BA oppgaver i spesialpedagogikk og veileder masteroppgaver i utdanningsledelse.

Ansvarsområder

  • Undervisning i pedagogikk ved grunnskolelærerutdanningen (GLU 5-10). FoU koordinator. Overgangspraksis for GLU studenter i internatsjonal skole (SIS). Veileder BA oppgaver i spesialpedagogikk.  
  • Veiledning, master i utdanningsledelse og profesjonsrettet master i pedagogikk.
  • DEKOM-Prosjekt (1-13) Desentralisert kompetanseutvikling grunnskole . Nettverkleder i  Nettverket for internasjonale IB skoler i Norge. Samarbeidspartner University of Toronto, OISE. Forskningssamarbeid. Ansvar konferansen KECIBN - Knowledge Exchange Conference on IB schools Teaching and Learning in Norway. Den nasjonale konferansen ble første gang gjennomført i oktober 2023, neste gjennomføring 24 – 25 oktober, 2024 i Drammen.                            
  • Member of the NAEL Scientific Coordinating Group 2019-2024. Ansvar for 9th Nordic Conference on Adult Education and Learning in Tønsberg 2022.

Kompetanse

  • Profesjonslæring og kunnskapspraksiser i høyere utdanning
  • Community of Practice & Community in Practice. CoP & CoI`s
  • Undervisning og læring i høyere utdanning
  • Utforskende læring – lærende fellesskap
  • Ulike typer press I pedagogisk praksis
  • Samhandling og "Possibility oriented practices of community" 
  • Læring gjennom samarbeidende selv – studier i høyere utdanning

CV

Utdanning, høyere utdanning 2014 - : 

2020 USN PHDVEM: Vitenskapsteori, etikk og metodologi. 10 stp. 

2018 USN Pedagogisk kompetanseutvikling og utdanningskvalitet. 10 stp. 

2017 UiO Political Philosophy of Education. 3. stp. Phd. kurs.

2016 HSN Barne- og ungdomskultur, medvirkning og demokrati. 1 stp. Phd. kurs. 

2016 HSN Universitet og høgskolepedagogikk, modul 1. 10 stp.  

Tidligere utdanning: 

2011 UiO, ILS - Mastergrad i Utdanningsledelse, fire år deltid. 

2005 UiO, IFIKK - Filosofi som metode

2004 HiO, LU - Filosofi med barn (fordypning RLE)

2004 HiVE, LU - Allmennlærer (fordypning pedagogikk), 4 -årig.

1982 - 2004 Yrkesfaglig bakgrunn i eiendomsmegling, bank og forsikring.

Publikasjoner

Berg, P. & Asplin, A. C. H. (2024). (In print). Samhandling i lærerutdanningen: press mot pedagogisk praksis og samhandlingsteori . I G. E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (red.). Ny samhandlingsteori: Samfunn under press – hvilken betydning har press på samhandlingsbegrepet for utøvelse av samhandling i pedagogisk praksis? Cappelen Damm Akademisk. (Nivå 1.)

 

Lövgren, L., Sonne, L. & Asplin, A. C. H. (2023). Introduction to the Nordic Conference on Adult Education and Learning. I Lövgren, L., Sonne, S. & M. N. Weiss (eds.) New Challenges – New Learning – New Possibilities: Proceedings from the 9th Nordic Conference on Adult Education and Learning. Lit Verlag.  (Innledningskapittel.) ISBN: 978-3-643-91658-7 (pb). ISBN: 978-3-643-96658-2 (PDF). DOI https://doi.org/10.52038/9783643916587

 

Asplin, A. C. H. & L. G. Lingås (2016). Mål og mening – danning på ungdomstrinnet. I U. Høsøien & L. G. Lingås, (2016). Utdanningsvalg: identitet og danning (p. 253). Gyldendal Akademisk. (Nivå 1.) ISBN: 978-82-05-49179-3 

 

Asplin, A. C. H. & Lie, A. L. K. (2015). Overganger for et helhetlig opplæringsløp. I K. Høihilder & O. A. Gulbrandsen (red.). Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. PEL i GLU. Gyldendal Akademisk. (Kap. i undervis. litt. for LU)