Ansvarsområder
- Undervisning i pedagogikk ved grunnskolelærerutdanningen (GLU 5-10). FoU koordinator. Overgangspraksis for GLU studenter i internatsjonal skole (SIS). Veileder BA oppgaver i spesialpedagogikk.
- Veiledning, master i utdanningsledelse og profesjonsrettet master i pedagogikk.
- DEKOM-Prosjekt (1-13) Desentralisert kompetanseutvikling grunnskole . Nettverkleder i Nettverket for internasjonale IB skoler i Norge. Samarbeidspartner University of Toronto, OISE. Forskningssamarbeid. Ansvar konferansen KECIBN - Knowledge Exchange Conference on IB schools Teaching and Learning in Norway. Den nasjonale konferansen ble første gang gjennomført i oktober 2023, neste gjennomføring 24 – 25 oktober, 2024 i Drammen.
- Member of the NAEL Scientific Coordinating Group 2019-2024. Ansvar for 9th Nordic Conference on Adult Education and Learning in Tønsberg 2022.
Kompetanse
- Profesjonslæring og kunnskapspraksiser i høyere utdanning
- Community of Practice & Community in Practice. CoP & CoI`s
- Undervisning og læring i høyere utdanning
- Utforskende læring – lærende fellesskap
- Ulike typer press I pedagogisk praksis
- Samhandling og "Possibility oriented practices of community"
- Læring gjennom samarbeidende selv – studier i høyere utdanning
CV
Utdanning, høyere utdanning 2014 - :
2020 USN PHDVEM: Vitenskapsteori, etikk og metodologi. 10 stp.
2018 USN Pedagogisk kompetanseutvikling og utdanningskvalitet. 10 stp.
2017 UiO Political Philosophy of Education. 3. stp. Phd. kurs.
2016 HSN Barne- og ungdomskultur, medvirkning og demokrati. 1 stp. Phd. kurs.
2016 HSN Universitet og høgskolepedagogikk, modul 1. 10 stp.
Tidligere utdanning:
2011 UiO, ILS - Mastergrad i Utdanningsledelse, fire år deltid.
2005 UiO, IFIKK - Filosofi som metode
2004 HiO, LU - Filosofi med barn (fordypning RLE)
2004 HiVE, LU - Allmennlærer (fordypning pedagogikk), 4 -årig.
1982 - 2004 Yrkesfaglig bakgrunn i eiendomsmegling, bank og forsikring.
Publikasjoner
Berg, P. & Asplin, A. C. H. (2024). (In print). Samhandling i lærerutdanningen: press mot pedagogisk praksis og samhandlingsteori . I G. E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (red.). Ny samhandlingsteori: Samfunn under press – hvilken betydning har press på samhandlingsbegrepet for utøvelse av samhandling i pedagogisk praksis? Cappelen Damm Akademisk. (Nivå 1.)
Lövgren, L., Sonne, L. & Asplin, A. C. H. (2023). Introduction to the Nordic Conference on Adult Education and Learning. I Lövgren, L., Sonne, S. & M. N. Weiss (eds.) New Challenges – New Learning – New Possibilities: Proceedings from the 9th Nordic Conference on Adult Education and Learning. Lit Verlag. (Innledningskapittel.) ISBN: 978-3-643-91658-7 (pb). ISBN: 978-3-643-96658-2 (PDF). DOI https://doi.org/10.52038/9783643916587
Asplin, A. C. H. & L. G. Lingås (2016). Mål og mening – danning på ungdomstrinnet. I U. Høsøien & L. G. Lingås, (2016). Utdanningsvalg: identitet og danning (p. 253). Gyldendal Akademisk. (Nivå 1.) ISBN: 978-82-05-49179-3
Asplin, A. C. H. & Lie, A. L. K. (2015). Overganger for et helhetlig opplæringsløp. I K. Høihilder & O. A. Gulbrandsen (red.). Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. PEL i GLU. Gyldendal Akademisk. (Kap. i undervis. litt. for LU)