Anja Gabrielsen

Førsteamanuensis
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for matematikk og naturfag
Campus Porsgrunn (D-3160)

Ansvarsområder

  • ​Ansvar for masteremnet i naturfag og naturfagemner for lærere (GLU) 
  • Underviser og veileder studenter på bachelor-, master- og phd-nivå.
  • Leder arbeidet med tverrfaglige temadager om bærekraftig utvikling for alle 1. klasse GLU-studenter.
  • Etterutdanningskurs i miljø og bærekraftig utvikling
  • Leder i forskningsgruppa for naturfagsdidaktikk
  • Koordinator for USNs deltakelse i det nordiske lærarutdannernettverket ALKA, med fokus på naturfag og bærekraft (eksternfinansiert gjennom NORDPLUS).

Kompetanse

  • Naturfag og didaktikk
  • Undervisning i miljø- og bærekraftig utvikling i skolen og på universitetet
  • Bruk av nærmiljø og natur

Publikasjoner

Full oversikt se Cristin-ID: https://app.cristin.no/persons/show.jsf?id=319719

  • Norðdahl, K., Gabrielsen, A., Magnúsdóttir, E., Wehner Andersen, B., Rapple, Demant-Poort. (2024). THE NORDIC STUDENT TEACHERS IDEAS ABOUT CLIMATE CHANGE AND TEACHING. NFSUN-conference Iceland 5-7. juni 2024.
  • Gabrielsen, A & Skalstad, I (2024) «Arbeidspraksis som del av bachelorutdanningen i natur- og miljøforvaltning»: Et delprosjekt i Arter i arbeid ved INHM: Sluttrapport fra følgeforskning. USN Open Archive:  https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/handle/11250/3123817
  • Gabrielsen, A. (2023). Nærmiljø, natur og lokalsamfunn som læringsarena. Naturfagsenterets rapportserie 1/2023. S. 90-93.
  • Sjøberg, M., Haslekås, C. & Gabrielsen, A. (2022). Student teachers’ reflections on scaffolding strategies in inquiry-based teaching. NERA-conference, Juni 2022.
  • Korsager, M. & Gabrielsen, A. (2021). Hva vet vi om norske grunnskoleelevers læring i naturen? En reviewstudie. Norsk Friluftsliv - Forskning i friluft 2021, Konferanserapport fra Norsk Friluftsliv, Hamar 2. des. 2022. S. 188-191.
  • Gabrielsen, A., Aschim, E.L., Bøe, M., Tesikova, M. (2021). “Det var en ordentlig tankevekker for elevene” Hvordan kan samarbeid med eksterne aktører bidra til utdanning for bærekraftig utvikling? Science Education in the light of Global Sustainable Development – Trends and possibilities. NFSUN 2020/2021, Denmark.
  • Aschim, E. L., Gabrielsen, A., Tesikova, M. & Bøe, M. (2020). Å fremme engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling. Norsk pedagogisk tidsskrift. 104(3): 241-256. 10.18261/issn.1504-2987-2020-03-03.
  • Munkebye, E., Scheie, E., Gabrielsen, A., Jordet A., Misund, S., Nergård, T. & Øyehaug, A.B (2020). Interdisciplinary Primary School Curriculum Units for Sustainable Development. Environmental Education Research. 36/6, DOI: 10.1080/13504622.2020.17505668.
  • "Tips til en grønnere skole". Intervju i fagtidsskriftet Hjem og skole (Pedlex - norsk skoleinformasjon). 1/2020, s. 14-15. https://issuu.com/pedlex/docs/hjem_og_skole_1_2020/6
  • Gabrielsen, A. (2019). Kontekst for læring. Nærmiljø som læringsarena i utdanning for bærekraftig utvikling. Faculty of Technology, Natural Sciences and Maritime Sciences. Bø, Norway, Universitetet i Sørørst-Norge. PhD-avhandling.
  • Gabrielsen, A. (2018). «Hvordan kan en forskningstilnærming bidra til å vektlegge lærerens stemme ved studie av utdanning for bærekraftig utvikling?» Acta Didactica Norge. 12(3).
  • Gabrielsen, A. & Korsager, M. (2018) «Nærmiljø som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling. En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner.» NorDiNa: Nordic studies in science education. 14(4).
  • Gabrielsen & Korsager, Education for Sustainable Development. Local environment as learning arena. ESERA, European Science Education Research Association, Irland 08-2017. 
  • Gabrielsen (2015). Learning in local outdoor environments for sustainable development; a study of Norwegian practice. International Outdoor Learning Conference; Lessons from Near and Far - Research and Policy. London 07-2015.