Det ble kjent i en rapport fra Samfunnsøkonomisk analyse.

Den viser at etterspørselen etter deg som har IT-kompetanse vil øke kraftig i alle næringer de kommende årene.

Allerede finnes det mange flere ledige stillinger enn personer med IT-utdanning i Norge:

• NAVs bedriftsundersøkelse avdekket 3 000 ubesatte IKT-stillinger i 2022. Mangelen er klart størst i kategorien programvare- og applikasjonsutviklere, der over halvparten av de ledige stillingene befinner seg.

• NHOs kompetansebarometer (2021) kunne fortelle at halvparten av NHO-bedriftene hadde et udekket behov for IKT-kompetanse.

De siste årene har faktisk antall lønnstakere i IKT-yrker økt tre ganger raskere enn resten av arbeidsmarkedet. (IKT er en forkortelse for «informasjons- og kommunikasjonsteknologi», og er en utvidelse av begrepet informasjonsteknologi (IT).)

IT-studier en sikker vei til jobb

USN har en bachelorutdanning som passer ypperlig for deg som vil sikte deg inn mot en av de mange jobbene innen IKT eller IT.

Mange av studentene på IT og informasjonssystemer får jobb før de er ferdige på studiet, sånn som Eline. Derfor bør du velge IT-studier hos USN.

– Det var linjeforeningen for IT som arrangerte foredrag med en bedrift. De fortalte om deres "graduate program", som jeg synes hørtes spennende ut. Etter det begynte jeg å se etter "graduate" i jobbannonser på Finn, for da visste jeg at de var ute etter nyutdannede studenter. Allerede i september(!) var det en del jobber ute, som hadde oppstart høsten året etter. Da begynte jeg å søke.

IT-studier åpner mange dører

Både næringslivet og offentlig sektor har stort behov for deg med kompetanse om programmering, webløsninger, informasjonssystemer og IT-forvaltning. Denne bacheloren vil derfor åpne mange dører for deg.

Hvis du virkelig vil gå i dybden og kanskje sikte deg inn mot lederjobber i IT-bransjen, har du muligheten til å fortsette med master på USN.

USNs utdanninger har svært godt rykte, og vi tilbyr blant annet en etterutdanning i programvareutvikling i samarbeid med verdensledende teknologibedrifter på Kongsberg. De har også et stort behov for ansatte med IT-utdanning nå.

Du gjør derfor et trygt og smart valg ved å ta IT-studier ved USN.

– Flere jenter burde studere IT

Maria Cata føler endelig hun har valgt rett studium med IT og informasjonssystemer, og sier det absolutt passer for jenter.