Ingeniørutdanning med mye praksis erfaring og et godt studentmiljø gjør at Mathias Narum (26) og Timonas Juonys (19) trives som ingeniørstudenter på Universitetet i Sørøst-Norge (USN). De får en hands on-tilnærming til ingeniørfaget.

– Vi jobber med reelle prosjekter og utfordringer fra næringslivet. Samtidig har vi det gøy mens vi lærer. Jeg føler meg godt forberedt for arbeidslivet etter å ha gått tre år i lære her, sier Mathias Narum.

– Mye praksis arbeid gjør dessuten læringen mer engasjerende, og gir ferdigheter som jeg kan ta med ut i arbeidslivet.

– Dyktigere lærere og godt studentmiljø

Mathias er glad for å ha et universitet i nærheten av der han bor, og kan studere uten å flytte. Han er nå ferdig med bacheloren til elektroingeniør ved campus Vestfold, og svært fornøyd med kombinasjonen av teori og praksis i ingeniørutdanningen.

– Jeg fant ingeniørutdanningen med spesialiseringen jeg ønsket hos USN, nemlig elektro-automasjon og robotikk. Gjennom hele studieløpet har jeg fått praktisk erfaring. Dette er en stor forskjell fra da jeg prøvde ingeniørutdanningen på NTNU i Trondheim, hvor studiet mitt var mer teoribasert, sier Mathias.

Allerede i studietiden på USN kapret han drømmejobben, og i juni 2024 gikk han rett fra student til ansatt i et automasjonsselskap.

– Jeg fikk vite at den solide praktiske erfaringen jeg har fra USN, bidro til at jeg fikk stillingen som systemingeniør. Som studenter sitter vi ikke bare i forelesningssalen, men er også ute i feltet hvor vi løser problemer og finner løsninger, sier Mathias og legger til:

– USN har også dyktige og dedikerte undervisere som gir en unik læringsopplevelse. Studentmiljøet er i tillegg  helt fantastisk, sier Mathias.

– Selv om ingeniørutdanningen er krevende, har jeg kost meg som ingeniørstudent på USN.

– Har valgt riktig universitet for å bli ingeniør

USN har praktisk arbeid som en sentral del av ingeniørutdanningen, det vil si at i de fleste fag blir teorien integrert i praktiske oppgaver.

Vi samarbeider tett med lokalt næringsliv slik at du som ingeniørstudent får bruke teorien du lærer på reelle utfordringer.

Ved campus Kongsberg studerer Timonas bachelor til elektronikkingeniør. Han har alltid vært glad i å bygge, og drev med modellfly og modellraketter som liten og elektronikk som hobby etter videregående.

Som ferdig utdannet elektronikkingeniør vil han spille en viktig rolle i utviklingen av nye produkter.

Timonas portrett sitter og smiler foran PCen med bilde av kretskortet han har designet.

Timonas Juonys har som ingeniørstudent hos oss vært med å designe et kretskort for en rakett lagd av studentforeningen USN Horizon, som engasjerer seg i utforskning av verdensrommet.

– Jeg valgte utdanningen til elektronikkingeniør fordi jeg synes det er et gøy område. Her hadde jeg mange ubesvarte spørsmål fra ting jeg har prøvd å bygge, og som jeg nå får utforsket nærmere, forteller Timonas, som også roser praksisopplevelsen ved USN.

– Jeg føler meg trygg på at jeg har valgt riktig universitet for å utdanne meg til ingeniør.

– Det er nyttig å få teste ut ingeniøryrket mens vi fortsatt er studenter. Det gir også en bekreftelse på om vi har valgt riktig karrierevei. Ingeniørutdanningen på USN har gitt meg selvtillit når jeg skal søke jobber etter endt utdanning, sier Timonas.

Studenter og forelesere feirer at de studere og underviser  på det ingeniørstudediet i landet med mest fornøyde studenter

Mest fornøyde ingeniørstudenter i landet

VI har landets meste fornøyde ingeniørstudenter for andre år på rad Det viser resultatene fra Studiebarometeret.