– Hvis du vurderer IT-studiet, så sier jeg bare «gjør det!». IT er veldig relevant, spesielt i tiden vi er inne i nå, men også for fremtiden vår, sier IT-student Eline Grantangen.

IT og informasjonssystemer hos USN gir grunnleggende IT-kompetanse. Det er en fordel uavhengig av hvilken retning karrieren din tar; om det er i teknologibransjen eller en annen bransje.

– Med all teknologien vi omgir oss med i dag, så trenger vi IT-kompetanse i alle bransjer. Det er tross alt noen som må videreutvikle, vedlikeholde og utfordre de løsningene vi har, sier Eline.

Mange muligheter etter IT-studiet

Etter bacheloren har du muligheter til å fordype deg i emner ved å ta en master, eller du kan gå rett ut i jobb. Det betyr mange muligheter.

– Selv vil jeg prøve meg i jobb for å få oversikt over alle mulighetene og hvilke som passer meg, før jeg eventuelt bygger videre med mer utdannelse, sier Eline.

Det store bildet

Eline synes det beste med studiet er de fagene som blander programmering og systemutvikling, for eksempel applikasjonsutvikling.

– I disse fagene får vi ofte mye frihet til å gjennomføre på vår egen måte, både design og programmering. Vi får også erfare hvor viktig analyse er for programmeringslogikk, data og utseende, sier hun.

– Det er disse fagene som gir et bedre inntrykk av det store bildet, der alt henger sammen og gir litt mer mening.

Effektive dager

– De dagene vi møtes på universitetet for å lese eller jobbe med et prosjekt, som plutselig varer til kl 19-20 om kvelden fordi vi er «on a roll» og tiden bare flyr fra oss, de dagene er ganske spesielle og bra. Da er du skikkelig sliten, men på en god måte fordi du vet at du har lært mye og jobba effektivt.

– Vi har også hatt gjesteforelesere og foredrag som ofte byr på pizza på slutten!

Fikk jobb før hun var ferdig med bacheloren

Eline har allerede jobben klar, i god tid før hun er ferdig utdannet.

– Linjeforeningen for IT arrangerte foredrag med en bedrift. De fortalte om deres «raduate program», som jeg synes hørtes spennende ut. Etter det begynte jeg å se etter «graduate» i jobbannonser på Finn, for da visste jeg at de var ute etter nyutdannede studenter. Allerede i september lå en del jobber ute med oppstart høsten året etter. Da begynte jeg å søke.

– Så nei, det var ikke veldig vanskelig å få jobb, men du må legge inn en innsats og begynne tidlig.

Jente på IT-studiet

– Jeg tror ikke det er så forskjellig å være jente på IT og informasjonssystemer og i andre studier, sier Eline.

– Vi må jobbe mye for å bli skikkelig flinke, og det må du jo i alle studier. Innimellom kan du føle deg litt spesiell fordi alle vil at du skal lykkes, og har derfor lyst til å hjelpe deg hvis du trenger det. Men vi jenter klarer oss helt fint, så lenge interessen er der, sier hun.

Hoppende studenter under studiestart i Drammen 2022

8 gode grunner til å velge USN

Det er mange universiteter å velge mellom. Her er gode grunner til å velge USN.