Å velge en høyere maritim utdanning kan være lønnsomt. Utdanningen gir et hav av muligheter til sjøs og på land.

Ikke bare er sjansene for å få jobb store, mange ansatte innen maritim bransje har gode inntekter og får betalt for erfaringen sin.

Har du høyere utdanning, åpnes mange spennende muligheter for stillinger som vanligvis ikke er tilgjengelige med bare videregående skole. Arbeidsgivere verdsetter ofte formell utdanning, og er villige til å betale mer for kandidater med dypere forståelse for fagområdet.

I tillegg til lønnen kan skattefordeler og andre økonomiske fordeler i maritim bransje bidra til å øke den faktiske inntekten din. Mange ansatte verdsetter for eksempel fritiden som følger med turnusordninger i maritim bransje.

Maritim utdanning er en inngangsbillett til et spennende arbeidsliv med flere muligheter for karriereutvikling.

Gode lønninger i maritime yrker

Hva akkurat du kommer til å tjene når du er ferdig med maritim bachelorgrad, er likevel vanskelig å tallfeste nøyaktig.

Lønningene i de ulike maritime yrkene varierer, men generelt sett er de konkurransedyktige. Det vil si at etter å ha fullført en maritim bachelorgrad hos oss, kan du forvente en anstendig lønn som styrmann, maskinist eller innen skipsfart og logistikk.

Høyere rangerte offiserer, som kaptein og maskinsjef, tjener mer enn junioransatte.

Jente student maskinist står i maskinsimulatoren på campus Vestfold og smiler til kamera

Med en maritim bachelorgrad fra USN, kan du forvente en anstendig lønn som styrmann, maskinist eller innen skipsfart og logistikk.

Lønnen din avhenger av hvilken stilling du har, ansvarsnivå, erfaring og spesialisering. Hva du tjener kommer også an på om du jobber innen olje og gass, landindustri eller innen teknologi og ledelse, samt hvilket selskap du jobber for.

Best betalte næringene

De 10 best betalte næringene i 2023 er blant andre sjøfart og kysttrafikk med gods. Her ligger gjennomsnittlig månedslønn på 75.200 kroner, ifølge lønnstabell til Statistisk sentralbyrå (SSB).

Tar du en relevant maritim bachelorgrad for å jobbe innen sjøfart og kysttrafikk med passasjerer, ligger månedslønnen i gjennomsnitt på kroner 62.650

Jakter du på en maritim lederstilling, kan du ta master i maritim ledelse hos oss. Ledere i olje- og gassutvinning er blant de 25 best betalte yrkene. Her lå gjennomsnittlig månedslønn på kroner 125.930 i 2023.

Her kan du sjekke lønnsnivået i maritim bransje

For å finne ut hva du kan forvente i lønn, kan du undersøke lønnsnivået i det spesifikke yrket eller selskapet du er interessert i. I statistikkbanken til SSB finner du oversikt over hva du kan forvente å tjene med og uten høyere utdanning i maritime yrker.

Her finner du lønnsnivå fordelt på yrker (SSB)

• For å få lønnen til styrmenn og skipsførere, søker du i boksen «yrker» på «dekksoffiserer og loser».
  • For å få lønnen til maskinister, søker du på yrket «skipsmaskinister».

Her finner du lønnsnivå fordelt på utdanning (SSB)

• I boksen «utdanningsnivå» trykker du på «universitets- og høgskoleutdanning».
  • I boksen «næring» scroller du ned til der du vil jobbe. For eksempel «landtransport med passasjerer», «landtransport med gods», «sjøfart og kysttrafikk med passasjerer».
  • Her finner du også næringer som ikke direkte tilhører maritim bransje, men som kan være overlappende områder hvor du kan jobbe med din maritime utdanning.

To mannlige studenter i styrhuset på et skip

Lønnen din i maritim bransje avhenger av hvilken stilling du har, ansvarsnivå, erfaring og spesialisering.

Her finner du yrkene med høyest lønn og de best betalte næringene  (SSB)

• Her er det bare å scrolle ned til ønsket yrke og næring.

Hos Industri Energi, som er fagforbundet til ansatte innen olje-, gass- og landindustri, kan du også sjekke hva lønnsnivået ligger på.

Her finner du tariffavtaler hos Industri Energi

Som offshorearbeider jobber du vanligvis på en rotasjon, som betyr at du er ute på jobb i en bestemt periode og har fri i en bestemt periode. Dermed har du lange friperioder som for mange teller som et gode, selv om jobben kan være krevende.

Studenter i skipssimulator

Dette er mulighetene for deg som velger maritime studier

I maritim næring har du et hav av jobbmuligheter – og hele verden som arena. Det er ofte godt betalte jobber, noen med mye fritid.