– Campus Rauland er et lite campus, der alle studentene kjenner hverandre, og alle kan snakke med alle. Det er også ofte arrangementer i regi av studentene, og det arrangeres ulike klubber, konserter, dansekurs og turer.

For Maria Vaaje er studielivet på Rauland noe eget.

– Det er utrolig spennende å kunne fordype seg i den norske tradisjonskulturen og -musikken og lære av de beste. Studentmiljøet er nokså lite, men veldig godt, og alle er interesserte i det de driver med. Det er inspirerende å jobbe i et slikt miljø.

Studenter danser på campus Rauland.
Det er stadig noen som tar seg en dans på campus Rauland, her er det studentene på folkedans som sviger seg. Foto: Ingvild Stokka/USN

Studiestart på Rauland

Den første uka av studietiden din på campus Rauland kommer til å være fylt med både undervisning og sosiale arrangementer. Konserter, quiz, omvisning i Vinje kommune og brettspillkveld er noe av det som står på programmet.

– Bli med på det som skjer! Alle er interessert i å treffe nye mennesker, og på en campus der alle kommer for å lære mer om ulike tradisjoner, kan man garantere at det finnes folk med samme interesser som deg. Bålkvelder, bading i Totak eller jam - det er perfekte anledninger til å bli kjent med medstudentene dine, så utnytt mulighetene.

Studiestart på USNs campus Rauland i 2016

På Rauland foregår åpningsseremonien i grønne omgivelser på Telemarkstunet. (Foto: Tellef Kvifte)

Fester og festivaler

Campus Rauland ligger inne på kurs- og aktivitetssenteret Raulandsakademiet, og har Telemarkstunet som nærmeste nabo.

– På tunet står det oppført flere bygg etter gammel byggeskikk. I bygget vi kaller Årestoga arrangeres det stadig vekk konserter. Det kan være våre egne studenter som fremfører musikk, eller artister og grupper som er her i forbindelse med kurs eller forelesinger, forteller Maria.

– Av og til er det pubkvelder med musikk og dans i Gardsjordsstoga, men nå skjer det meste av aktiviteten på Stubben – det nye, flotte studenthuset vårt. Her arrangeres blant annet dansekvelder, yoga, kurs, filmkvelder og brettspillklubb.

– Det er moro når alle er med, på tvers av studieretninger og alder. Det blir alltid god stemning!

Inne på selve campusen finner du blant annet ulike verksteder, konsertsal, innspillingsstudio og selvsagt lesesaler og bibliotek.

Studenter på tradisjonskunst jobber med tekstil.Studentene på tradisjonskunst jobber med tradisjonelle teknikker for tekstil. Foto: Ingvild Stokka/USN

– Det er et kreativt miljø her på Rauland, så man hører ofte musikk i gangene. Og inn vinduene til de ulike verkstedene kan man se at det jobbes på spreng med fin kunst der inne også. Det er ofte studentkonserter ved folkemusikkstudentene her som er åpent for alle å høre på, og arbeid til kunststudentene stilles også ut i montere på skolen. På den måten får du alltid små innblikk i hva som skjer på de andre linjene, og kan også samle inspirasjon herfra.

Hvert år arrangeres også Vinterfestivalen på campus Rauland. Dette er en folkemusikk- og folkekunstfestival som trekker nasjonale og internasjonale kunstnere og artister, og som student på Rauland vil du få muligheten til å jobbe med gjennomføringen av festivalen.

Studenter i bunad danser under VinterfestivalenUnder vinterfestivalen er det mye liv og røre på campus. Foto: Gudrun Semons

Aktivt liv i Rauland

Selv om innbyggertallet i Rauland er beskjedent, betyr ikke det at det er lite å ta seg til. Du er omgitt av vakker og allsidig natur på alle kanter, som byr på mange friluftsmuligheter. Rauland er også Telemarks største skidestinasjon, med mange gode langrennsløyper og alpintrekk.

– Rauland byr på mange turmuligheter til alle årstider. Det er mange fjellturer og skiturer å velge mellom, og studentene arrangerer turer der alle er velkomne til å bli med. Om man liker seg bedre på eller i vann, ligger Totak rett nedenfor universitetet, der man både kan bade og padle i kano, forteller Maria.

Selv om Rauland ikke kan by på storbyliv har de et sentrum, kalt Krossen, med blant annet butikker, kafé og pub.

– I tillegg er det treningssenter og svømmehall, og idrettslaget kan by på blant annet klatring og spinning. Det skal altså ikke stå på muligheter for å bevege seg her!

Studenter samles til diverse klubber og arrangementer, og mulighetene er mange. Sannsynligvis finner man noe spennende å delta på, om det er dans, instrumentgruppe, brettspill- eller filmklubb, eller pilflettekurs.

– Det er alltid mange ting på gang på Rauland, og det er ingen problem å fylle tiden verken på studiet eller i fritiden. Man lærer utrolig mye både gjennom studiet, på diverse studieturer, og i møte med andre studenter og mennesker man møter av å delta på ulike arrangementer på og rundt Rauland.

–  Det er utrolig fint å kunne fordype seg i tradisjonene og i musikken. Kultur er viktig for mennesker. Kanskje glemmer vi av og til betydningen av kunst og musikk i dagens hektiske samfunn, der det å få servert kunst og musikk nærmest blir en selvfølge.