Ikke bare er du fersk student på høyere utdanning – du skal også forlate ditt trygge rede hjemme hos mamma og pappa.

Å flytte for seg selv for aller første gang kan være litt av en overgang. Nå skal du stå på egne ben i ditt eget krypinn, komme og gå når du vil, spise hva du vil, når du vil og nyte friheten.

Spennende og gøy, ja, men også litt skremmende på samme tid. For noen kan det være tøft å finne seg til rette, du kjenner på følelsen av «vil jeg klare dette, da?».

Senk skuldrene litt – dette skal gå bra! Vi hjelper deg med å takle overgangen fra barndomshjemmet til studenthybelen.

Et godt studentliv ved USN

Amerikanske Michaela Peterson (20) og Emily Darms (23) har kommet inn på hver sin bachelor hos oss, og flytter hjemmefra for aller første gang. De har reist fra Washington i USA, og skal bo i hver sin studentleilighet.

– Vi gleder oss så mye til å bli kjent med nordmenn og kulturen her, og medstudenter fra flere andre land, sier venninnene.

– Vi tror at å bo så tett sammen med andre, gjør det lettere å bli kjent og få venner

Som universitet er vi opptatt av at Michaela, Emily og alle studentene våre skal få et godt studentliv, finne venner, føle deg sett og verdifull. Vi samarbeider med Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge (SSN) for å skape trivsel i livet rundt studiene.

For det første er det sosialt og inkluderende å bo på studenthjem, med andre ord helt perfekt om du er ny på studiestedet ditt. Selv om du bor alene, har du alltid folk rundt deg da alle boligene på en eller annen måte ligger i tilknytning til andre.

– Det ser kjempefint ut her og nå er vi gira på å komme i orden. Og til å begynne på studiet, sier Michaela, som flytter inn i splitter ny studentleilighet på campus Vestfold.

Emily skal studere i Bø og tror hun finner venner raskt i et mindre studentmiljø.

– Det første vi skal gjøre, er å bli kjent på campusen vår!

– Vi har reist rundt på Østlandet i en uke sammen allerede, og blitt bittelitt kjent med den norske kulturen og menneskene. Det er så vakkert her. Vi ser frem til være student ved USN, sier Emily.

11 tips når du skal flytte i studentbolig

Velg en variant med felleskjøkken om du vil møte andre studenter og knytte nye vennskap. Studentboligene har også husverter og vaktmestere som passer på og hjelper deg med det du lurer på.

Her er flere gode tips til deg som nyinnflyttet student:

1. Bruk studentsamskipnaden!

Det er Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge (SSN) som leier ut boliger, driver spisesteder, bokhandel, treningssenter og studentbarnehager. I tillegg har SSN egen helsetjeneste og andre studentgoder på campusen din. Sjekk ssn.no eller spør dem hvis du lurer på noe.

2. Egne Facebook-grupper for campusene

Hver campus har egne Facebookgrupper, en arena studentene kan kommunisere på. Her kan du fortelle om ledige rom i kollektiv, pensumbøker til salgs, hva som skjer til helgen, nøkler funnet/mistet og så videre. Gruppene finner du under fanen «grupper» på Facebooksiden til USN.

3. Hold orden på hybelen

Prøv å gjøre det litt hyggelig rundt deg i studentboligen. Det er deilig å komme hjem til noe som er ryddig og sånn passe rent.

4. Gjør deg kjent på campusen

Finn ut hvor alt er på studiestedet når du har flyttet inn. Hvilke aktiviteter kan du bli med på og hvor kan du finne svar på ting du lurer på.

5. Vær sosial

Det kan virke som at alle andre er trygge og sosiale og fikser fag og alt med en gang. Slik er det ikke. De fleste føler seg bortkomne og usikre i starten, det er helt vanlig. Vær sosial.

Smil og si «hei!». Ikke vent på at andre skal ta kontakt med deg

6. Avtal med naboen

I studentboligene bor dere tett. Vær derfor tydelig, og ta opp ting som kan skape utfordringer i boforholdet. Skal du dele bad med noen, er det greit å avtale med naboen når og hvordan dere skal dele på renholdet. Bli enige om hvilke eiendeler du ser på som personlig og hvilke som kan deles. På felleskjøkken har du en unik mulighet til å bli kjent med andre. Bli også enig her om renhold, orden, rutiner, søppeltømming og kanskje felles innkjøp til middager innimellom.

Studenter i aktivitet på sandvollyeballbanen i Bø. Sommertid

Våre studenter har mye å velge mellom av aktiviteter og andre ting som skjer på hver campus. Sandvollyeballbanen i Bø er populær.

7. Husk innboforsikring

Som leietaker hos studentsamskipnaden er du ikke dekket av innboforsikring gjennom SSN Bolig. Derfor er det viktig at du har din egen forsikring. Flere tips om forsikringer kan du lese om under praktisk informasjon. Husk å melde flytting til Lånekassen slik at du får omgjort deler av lånet til stipend.

8. Disponer pengene

Plutselig har du massevis av penger mellom hendene, det føles i alle fall slik i starten, helt til du skal kjøpe pensumbøker og betale husleie. Etter hvert vil du antakelig klare å disponere på en god måte.

9. Tenk gjenbruk

Kjøp brukt av ting til hybelen, PC, bøker, klær. Brukt er bra, økonomisk og miljøvennlig.

10. Du er ikke alene

Det kan være skummelt å komme til et nytt sted med mange ukjente folk, men husk at de fleste er i samme situasjon som deg. Å kjenne seg ensom er en normal følelse som alle opplever innimellom.

Finn en sirkel med venner, inviter gjerne på kaffe eller middag på hybelen, finn måter du kan trives i ditt eget selskap

11. Husk at hjelpen er nær!

Vi har hjelp til deg som føler på hjemlengselen eller ensomhet. Samtaleterapeuter, psykolog, studentprest, studentombud og rådgivningstjeneste er tilgjengelig for deg som trenger noen å prate med.

Studentøkonomi: Gode råd fra siviløkonomen

Med lån og stipend på kontoen har du friheten til å bruke penger til det du har lyst på. Her er noen økonomitips til deg som er student.