Hvilke egenskaper bør en lærer ha?
![Lærerstudent ved tavla](https://www.usn.no/hub/getfile.php/13739180-1668501346/usn.no/studier/Finn%20studier/L%C3%A6rer%2C%20lektor%20og%20pedagogikk/Grunnskolel%C3%A6rer/egenskaper_laerer.jpg%20%281540x866%29.jpg)
![](https://www.usn.no/hub/getfile.php/13753768-1675179935/usn.no/ansatte%20%28opplastet%29/rkrn.jpeg%20%28mobile480%29.jpeg)
Har du lyst på en jobb med barn og unge? Trives du i klasserommet, og vil gjerne bidra til å gi barn og unge en spennende, morsom og trivelig hverdag? Da kan læreryrket passe bra for deg.
Rakel Rohde Næss er masterkoordinator og førstelektor i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har blant annet forsket på hva som motiverer dem som søker seg til lærerutdanningene, og ser at motivasjonen har endret seg litt de siste årene.
Studentene oppleves i dag som mer motiverte for læreryrket. Det er lærere de skal bli! De har ofte et sterkt ønske om å formidle og vil jobbe med mennesker. I tillegg har ledelse blitt et enda viktigere begrep i læreryrket.
– Lærere må være gode på å lede ulike grupper, med forskjellige gruppestørrelser og behov. I norsk skole er elevene inndelt etter alder, men de har ulike forutsetninger for å lære. Derfor må du tilpasse etter ulike behov, og i tillegg kunne forholde deg til foreldre og kollegaer, sier Rohde Næss.
Det å forstå sammenhenger og være i stand til å tenke nytt er også en viktig del av læreryrket.
– Læreren skal lære elevene å utvikle bevissthet rundt egen læring, og kunne bruke det de har lært i ukjente situasjoner. Denne kunnskapen kommer til å bli veldig viktig framover, og vi ser jo allerede at vi må lære oss å løse ukjente problemstillinger, forteller Rohde Næss.
En teamleder
Som lærer kommer du til å treffe mange mennesker i alle aldre. Å være omgjengelig og kunne snakke med og forstå ulike typer mennesker, er en viktig egenskap lærere har.
Rohde Næss beskriver læreren som en slags regissør som må være i stand til å lede et helt «filmteam».
– Læreren skal forberede og styre sine fag, lede forarbeidet, selve prosessen og etterarbeidet i samarbeid med flere aktører.
Reflektert
I løpet av studiet vil du få god innsikt både i fag og pedagogikk, og bli god på å reflektere over dine egne metoder og elevenes læring. Du må være motivert for å studere på heltid og jobbe jevnlig med pensumlitteratur og oppgaver alene og sammen med medstudenter.
For å lykkes som lærer bør du ha interesse for fagene du skal undervise og veilede elevene dine i. Hvis du har et ønske om å lære mer om faget og er nysgjerrig på ny forskning, har du entusiasme for faget. En slik entusiasme smitter ofte over på elevene i klasserommet og er med på å gi læringsglede.
Under studiet får du masse praksis, og lærer å reflektere over egen praksis. Du vil også få kompetanse på forskning. Det er viktige egenskaper for fremtiden, mener Rohde Næss.
– Å nyttiggjøre seg forskning er veldig verdifullt når vi ser hvilken flyktig verden vi lever i. Å kunne bruke forskning og reflektere rundt den er viktig, bare se på konspirasjonsteoriene som florerer, kommenterer hun.
En motivator
Den kanskje viktigste jobben til en lærer er å motivere. Motivere elevene dine til å lære, til å jobbe med fagene og bli enda litt bedre. Dette er en egenskap som også er nyttig i mange andre yrker.
– Å kunne skape motivasjon til å gå et skritt videre, og motivere en stor og sammensatt gruppe til å utvikle seg er en egenskap som er viktig i mange yrker, påpeker Rakel.
– Mange lærere jobber for eksempel innen NAV og tilrettelegging i NAV-systemet og i ulike rådgiverstillinger. Med en master i grunnskolelærerutdanning er du en attraktiv søker på mange ulike stillinger, avslutter Rakel Rohde Næss.
Bli lærer ved USN
USN tilbyr mange ulike lærerutdanninger ved flere campus.