Han har vært konsernansvarlig for internasjonale aktiviteter i Amedia, direktør for Edda digital og administrerende direktør i Opoint.

Nå jobber Terje Andersen på USN Handelshøyskolen i Bø. Der begynte han som timelærer for rundt tjue år siden.

Så hvorfor valgte Terje Andersen å jobbe i akademia?  Svaret er: Studentene, studentene, studentene.  To år på rad er han kåret til beste foreleser av studentene i Bø. Han elsker å koble studentene på arbeidslivet.

– Å ha kontakt med studenter gir meg masse positiv energi. Dette er jo fremtidens arbeidstakere. Det er bare så morsomt å kunne dele erfaringen min fra et langt liv i næringslivet. Og jeg føler meg så heldig som kan ha en jobb som gir så mye energi.

Disse rådene gir han studentene

– Du har jo mye ledererfaring fra krevende toppstillinger. Hva har du tatt med deg derfra, inn til USN?

– Jeg har tatt med meg et stort nettverk, i hvert fall et par tusen kontakter på LinkedIN, og jeg inviterer mange av kontaktene mine inn som gjesteforelesere. Når jeg foreleser bruker jeg også mye av erfaringen min, og det opplever jeg at studentene setter stor pris på.  Jeg kan jo enkelt koble undervisningen min i strategi og markedsføring til arbeidslivet.

– Hvilke råd vil du gi til dagens studenter. Hva er det som venter dem der ute?

– Dette er faktisk noe jeg snakker mye med studentene om. Jeg prøver å gi dem en god realitetsorientering, og det handler om noen få enkle ting:

• Start med å bygge nettverk allerede i studietiden. Det gir så enorme muligheter og verdi.
  • Vær fleksibel og endringsvillig, fordi alt skjer så utrolig fort nå.
  • Og vær nysgjerrrig. Vær opptatt av det som skjer rundt deg, både i Norge og i Verden.

– Hvis du følger disse tre rådene, så har du kommet langt på vei. Dette er noe jeg sier mange ganger underveis i studietiden.

Startet podkast med studentene

Vi kan ikke snakke med Terje Andersen uten å nevne podkasten Mark-IT. Den handler om markedsføring og strategi, og tre sesonger med 32 episoder har det blitt så langt.

Du finner dem på alle podkast-appene. Siste sesong har episode-titler som: «Er det fortsatt håp for reiselivsbransjen?» «Hvordan lykkes med studentbedrift?» «Terje shopper på Instagram», og «Kundens makt VS. bedrifters økonomiske vinning.»

Nå har podden en liten pause, men Andersen kjenner det fortsatt rykker litt i podkastfoten, og han utelukker slett ikke nye sesonger.

– Podkasten var mitt initiativ, og vi startet den i 2019.  Jeg inviterte med meg fire av de mest engasjerte studentene det året. Målet var både å lære oss podkast som medium og å utvikle markedsføringsfaget. Vi har hatt med oss mange gjester fra næringslivet disse årene.

Poenget med podden har egentlig vært å snakke om alt som kunne være relevant for studentene forteller Andersen. Og de lot seg ikke stoppe av pandemien. Det krevde bare litt ekstra kreativitet å få laget podkasten uten å kompromisse med smittevernet.

Flere studenter har vært innom som programledere sammen med Andersen i løpet av disse årene. Og hvis han bestemmer seg for å starte opp igjen, går det nok ut en ny forespørsel til bachelorstudentene i Bø.

Terje Andersens interesse for studentene stopper ikke etter eksamen. Han er koblet på karrieren deres etter USN også, ofte via LInkedIN eller andre sosiale medier.

– Jeg inviterer dem av og til tilbake på campus for å dele av erfaringen sin, for eksempel når vi har inspirasjonskvelder for studentene som går her nå. Så studentene mine blir en del av nettverket mitt også, avslutter Terje Andersen med et smil.