Ellen Cecilie Vikeså jobber som demenskoordinator i Bjerkreim kommune i Rogaland. Hun skal over i en ny jobb som demenskoordinator og har derfor valgt å ta videreutdanning i demens og alderspsykiatri. Videreutdanningen tas på deltid og er samlingsbasert. Samlingene holdes på campus Drammen.
– Jeg valgte denne utdanningen fordi jeg skal over i ny jobb og ønsket faglig påfyll på dette fagområdet, sier Ellen.

– Hva er det viktigste du lærte som du kan ta med deg inn i jobben?

– Jeg synes at videreutdanningen har hatt en bred tilnærming til fagområdet. Temaene har vært relevante, varierte og grundig belyst. Lærerne har tilpasset fagområdene på en god måte. Sykdomslæren og innføringen i testverktøyene tar jeg med meg og vet at jeg vil få god bruk for i jobben min. Samtidig gjør all den kunnskapen vi har fått under utdanningen at jeg er ydmyk overfor min rolle som demenskoordinator. Og jeg har stor respekt for pasientgruppen og deres pårørende med de utfordringene de står i, sier Ellen.

– Kan studiet kombineres med jobb?

– Studiet kan kombineres med jobb på en veldig god måte. Tredagers samlinger hver måned har fungert bra. Som tilreisende student var det også praktisk at samlingene ble lagt fra mandag til onsdag.

– Hvem vil du anbefale studiet til?

– Jeg vil anbefale at alle som jobber med demens og alderspsykiatri tar denne utdanningen. Den har gitt meg kunnskap som jeg aktivt kan bruke i min jobb med pasientgruppen. Det at den var tverrfaglig sammensatt, var veldig positivt, sier Ellen.

Vil bidra til utvikling av helsetjenestene

– Et av målene våre er å være en foretrukken leverandør av fleksible etter- og videreutdanninger til helsesektoren.

Det sier Mariann Lund, leder for livslang læring ved institutt for sykepleie- og helsevitenskap på USN. Hun legger vekt på samarbeidet med fagmiljøer i og utenfor universitetet.

– Det gjelder både når vi utvikler nye videreutdanninger eller viderefører og fornyer eksisterende. På den måten sikrer vi at videretdanningene våre gjenspeiler kravene til kompetanseheving i helsesektoren. Samtidig som det oppstår nye behov, utvikles jo også ny kunnskap. Så dette henger nøye sammen, sier Lund.