SESAM – Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon

European Social Innovation Campus (ESIC) på sommerskole i Italia

SAMLET PÅ GRESSET: Fra venstre: Bram Oers , Triin, Harri Kostilanen , Niina, Hilde Svrljuga Sætre, Vasi, Maria og Ilana Gotz.

I 2023 fikk USN tildelt ERASMUS+ prosjektet «European Social Innovation Campus» (ESIC). SESAM leder Norges bidrag i dette prosjektet som til sammen består av 15 partnere fra ti europeiske land. Nå var det duket for sommerskole ved Universitetet i Trento.

ESIC-prosjektet har som mål å forbedre mulighetsrommet og potensialet for de som er interessert i, aktivt jobber med, eller påvirkes av sosial innovasjon gjennom utdanning og kompetanseheving innen sektoren.

Den første oppgaven Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon  (SESAM) har vært ansvarlig for i ERASMUS+prosjektet «ESIC», er å arrangere en sommerskole for forskere på et tidlig karrierestadium, dvs. de som enten fullfører et masterprogram, tar en doktorgrad eller er en såkalt «Early Career Researcher».

Sommerskolen er kun én av flere viktige oppgaver som senteret skal overse de neste tre årene.

Sommerskolen ble avholdt ved Universitetet i Trento 30. juni til 4. juli og er et institusjonelt samarbeid mellom forskningsnettverket innenfor sosialt entreprenørskap og innovasjon, EMES. Formålet med denne sommerskolen har vært å styrke kunnskapen om sosiale virksomheter og initiativer innen sosial- og solidaritetsøkonomien.

Under sommerskolen holdt flere prosjektmedlemmer i ESIC-prosjektet en interaktiv workshop ledet av Ilana Gotz (ESIC), sammen med Lars Hulgård (USN), Harri Kostilanen (Diakonia University og ESIC), Bram Oers (Odisee University og ESIC), Sergio Páramo Ortiz (Maastricht University) og prosjektkoordinator ved USN, Hilde Svrljuga Sætre.

PANELDEBATT: Fra venstre Lars Hulgård, Harri, Sergio Ortiz og Ilana Gotz.

Formålet med worskshopen var å samle ferske og etablerte forskere for å bidra med erfaringer om hvordan sosial innovasjon undervises i ulike utdanningsinstitusjoner, hvilke kompetanser sosiale innovatører bør ha, samt å dele sine kritiske perspektiver knyttet til ESIC-prosjektets tentative funn.

På hvilke måter har samarbeidet om sommerskolen styrket ESIC-prosjektet?

- Samarbeidet mellom EMES og ESIC har gjort at ESIC-prosjektet har fått en solid fot innenfor et viktig forskningsnettverk. Sosial innovasjon er tett knyttet til sosialt entreprenørskapsfeltet på flere måter, og flere i ESIC-prosjektet er allerede tilknyttet EMES. Samtidig åpner samarbeidet om sommerskolen opp for å motta kritiske refleksjoner og tilbakemeldinger fra forskere som jobber med sosial innovasjon og sosialt entreprenørskap innenfor utdanningsfeltet – tilbakemeldinger som vil være viktig for det videre arbeidet med ESIC, sier prosjektkoordinator  Hilde Svrljuga Sætre.

Hva var formålet med workshop-seansen dere holdt under sommerskolen?

- Viktigst av alt bidro workshop-deltakerne med å kommentere, kritisere og uttrykke (u)enigheter om prosjektets tentative funn. Med etablerte og nykommere i akademia fra Estland, Romania, Sverige, Kroatia, Danmark, Nederland, Frankrike, Tyskland med flere, diskuterte vi konseptuelle og praktiske hensyn ESIC-prosjektet bør vurdere i det videre arbeidet.

Opplever dere at sommerskolen har vært en suksess for prosjektet?

- Jeg vil helt klart si at sommerskolen har vært viktig for prosjektet. Det er ingen tvil om at dette er et viktig prosjekt for feltet, men det er samtidig også veldig ambisiøst. Det er derfor viktig å være i nær kontakt med hva det er som faktisk foregår på feltet vi skal utvikle en utdanningscampus for. Nå har vi fått viktige innspill fra forskere om hvordan vi kan forbedre kunnskapsgrunnlaget vårt. Dette gir ikke bare innspill til hvordan vi kan presisere prosjektets arbeid, men det bidrar også til å styrke prosjektets legitimitet.

Les mer på prosjektets hjemmeside: https://socialinnovationcampus.eu/NOTERER FLITTIG: Prosjektkoordinator ved USN, Hilde Svrljuga Sætre.