USN Eldreforsk inviterer til fellesmøte i Drammen

Maleriet Gutten med seljefløyten av Christian Skredsvig
FELLESMØTE: USN Eldreforsk inviterer til åpent møte om temaet tilganger til eksistensiell og religiøs tematikk hos eldre. Illustrasjon: Christian Skredsvig

Temaet er tilganger til eksistensiell og religiøs tematikk hos eldre. Møtet er åpent og alle er velkomne.

Forskningsgruppa USN Eldreforsk inviterer til et fysisk fellemøte onsdag 12. juni. Temaet er tilganger til eksistensiell og religiøs tematikk hos eldre.

Møtet varer fra kl. 10.00-15.00 og holdes på rom M15203 på Papirbredden 2 i Drammen.

Det serveres kaffe, te og frukt. Møtet er åpent for alle.

Kort om foredragsholderne

Per Gunnar Disch arbeider ved Institutt for helsevitenskap i Porsgrunn og er knyttet til Senter for omsorgsforskning Sør. Han er utdannet som sosionom, diakon og er sosiolog og underviser i helse- og omsorgspolitikk. Per Gunnar har jobbet mye med reformer i den kommunale helse- og omsorgsektor og både ledet og publisert fra flere store prosjekter knyttet til gjennomgang av implementering av flere reformer. Tilrettelegging for tro og livssyn er også en viktig del av hans forsknings og undervisningsfelt.

Lasse Thoresen er en anerkjent norsk komponist og tidligere professor ved Norges musikkhøgskole. Han har hatt en betydelig innflytelse på norsk og internasjonal musikk gjennom sitt omfattende verk, forskning og undervisning. Thoresen har mottatt flere prestisjetunge priser for sitt bidrag til musikken. Se ellers lassethoresen.com

Line Elida Festvåg er sykepleier med videreutdanning innen bl.a. palliasjon. Hun har vært ansatt ved USN som lektor siden år 2000, tilknyttet sykepleieutdanningen i Drammen. Pr nå er hun PhD-stipendiat. Hennes forskningen er rettet mot planlegging av fremtidig lindrende behandling og omsorg til eldre hjemmeboende i palliativ fase.

Atle Sommerfeldt er biskop emeritus. Han var generalsekretær i Kirkens Nødhjelp fra 1994 til 2012 og biskop i Borg bispedømme fra 2012 til 2021. Han har publisert flere artikler i bøker og tidsskrifter om kirkens samfunnsmessige ansvar, inkludert artikler med særskilt fokus på eldre.

10.15-10.30: Velkommen - kaffe
10.30-11.00: Førsteamanuensis Per Gunnar Disch: Rammer for eksistensiell religiøs omsorg
11.00-11.30: Komponist og professor emeritus Lasse Thoresen: Grunntone og urgrunn i liv og musikk
11.30-12.10: Samtaler rundt to bord med foredragsholderne. Vi sirkulerer og beveger oss mellom bordene.
12.10-12.40: Lunsj kan kjøpes på Papirbredden I
12.45-13.15: Stipendiat Line Elida Festvåg: Eksistensiell tema i forhåndssamtaler med pasienter i palliativ fase
13.15-14.15: Biskop emeritus Atle Sommerfelt: Kultur, religion og språk. Tilgang til eksistensiell og religiøs tematikk gjennom praksis
14.15-14.50: Samtaler rundt to bord med foredragsholderne. Vi sirkulerer og beveger oss mellom bordene