Ny antologi knyttet til folkehelse og livsmestring i skolen

Hvordan kan skolens ledere og lærere legge til rette for det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i elevenes skolehverdag? Og hvordan kan lærerstudenter og lærerutdannere med bakgrunn i forskning og erfaringsbaserte utviklingsprosjekter forstå, praktisere og formidle folkehelse og livsmestring knyttet til skolens kontekst?

Vi er stolte av å presentere antologien Skape rom for folkehelse og livsmestring i skole og lærerutdanning som nå nylig (desember 2020) kom ut på Universitetsforlaget. Boken er organisert i to hoveddeler. Første del tar for seg overordnede perspektiver og teoretiske refleksjoner over folkehelse og livsmestring i skolen (kap. 1–6). Del to gir konkrete eksempler på hvordan en kan jobbe med folkehelse og livsmestring i ulike fag og tverrfaglig, og som viser til ulike former for implementering av det tverrfaglige temaet i skoler og i lærerutdanning (kap. 7–12). Innholdsfortegnelsen i boken kan leses her.

Skape rom bokomslag

Kristin Emilie W. Bjørndal og Veronica Bergan