• Aktuelt

Fjerning av karakterkrav gir nye studiemuligheter

Studenter på vei inn på campus Bø ved Universitetet i Sørøst-Norge
ÅPNER FOR FLER: Studenter på vei inn på campus Bø ved Universitetet i Sørøst-Norge (illlustrasjonsfoto: Nils Kalve/USN)

Nye regler åpner opp lærer- og sykepleieutdanningene for flere søkergrupper – allerede i sommer.

Den 5. juni besluttet Stortinget å fjerne karakterkrav for sykepleierutdanningen og å åpne for at utdanningsinstitusjonene kan søke om dispensasjon fra karakterkrav i lærerutdanningene. Vedtaket trer i kraft for Samordna opptak fra 2025, men vi får en forsmak allerede i år. Kunnskapsdepartementet har innført midlertidige endringer i regelverket og gir dispensasjon fra karakterkrav fra høsten av.

Dermed vil Universitetet i Sørøst-Norge (USN) være blant de utdanningsinstitusjonene som åpner opp ledige studieplasser for søkere uten karakterkrav til disse studiene allerede 20. juli, så lenge de har generell studiekompetanse.

Dette gjelder kun på studier med ledige studieplasser i år.

Les også: Åpner for innpass av av årsstudier i lærerutdanningen.

- Opprettholder faglig standard

– 20. juli sender vi ut tilbud til søkere i hovedopptaket i Samordna opptak, og da vet vi hvor mange ledige plasser vi har, sier Ingvild Marheim Larsen, viserektor for utdanning på USN.

I år gjennomføres dette ved at studiene legges ut uten karakterkrav i et lokalt opptak, samtidig med at de samme studiene er med i det ordinære opptaket med karakterkrav i Samordna opptak.

I det lokale opptaket i sommer vil det være først-til-mølla-prinsippet som gjelder for de gjenværende plassene, slik det er for alle studier med ledige plasser.

I 2025 vil opptaket til sykepleier- og lærerstudier uten karakterkrav skje i Samordna opptak på vanlig måte.

Ingvild Marheim Larsen
– Den faglige standarden er selvfølgelig uforandret selv om karakterkravene fjernes. Hvis vi ser behov, vil vi løfte studenter som trenger det, understreker Marheim Larsen.

Studentene vil få oppfølging gjennom blant annet mentorordninger og støtte fra profesjonsveiledere, studentassistenter og studieveiledere.

Les også: Enda flere kan ta fleksibel sykepleieutdanning.

Drømmen innen rekkevidde

USN har lærer- og sykepleieutdanning ved flere av sine campuser på sørøst-landet. Sykepleierstudiet har fram til nå hatt karakterkrav. Det er det nå slutt på, til stor glede for motiverte søkere som tidligere ikke har nådd helt opp.

Ingrid Løsnæs (20) ble intervjuet i Fagbladet Sykepleien etter vedtaket i Stortinget tidligere i sommer. En fjerning av karakterkravet betyr nemlig at Ingrid får mulighet til å komme inn på drømmestudiet, til tross for å egentlig ikke ha god nok karakter i matte fra videregående.

– Jeg har jobbet i hjemmesykepleien i to år og har lært mye av de andre sykepleierne. Dette betyr at jeg kan starte på utdanningen min til høsten allerede, sier Ingrid til Fagbladet Sykepleien.

– Det som stoppet meg var algebra, og de sykepleierne jeg jobber med nå driver ikke med det. Så lenge du ikke har strøket i matte og har et greit snitt ellers, er det nesten for teit om det er en toer og ikke en treer som stopper folk fra å ta utdanninga, mener hun.

– Jeg får stadig høre at jeg er flink til å snakke med mennesker og at jeg bryr meg, jeg liker å hjelpe folk. Når pasientene mine sier til meg at «vi trenger sykepleiere som deg», så går det inn på meg.

Nå kan Ingrid søke om plass på sykepleie ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Porsgrunn 20. juli, så fremt det er ledige plasser.

• Interessert i å få en påminnelse når de ledige studieplassene er publisert? Meld deg på her, så får du varsel på sms.

Sykepleie og lærer på USN

Universitetet i Sørøst-Norge tilbyr bachelorstudier i sykepleie på disse studiestedene:

• Drammen
  • Porsgrunn
  • Vestfold
  • Notodden (nett- og samlingsbasert)
  • Hallingdal (nett- og samlingsbasert)

Og lærerutdanninger (master) her:

• Drammen
  • Porsgrunn
  • Vestfold
  • Notodden (nett- og samlingsbasert)
  • Hallingdal (nett- og samlingsbasert)

Den nye ordningen vil også gjelde lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk.