ALLY, nytt UU-verktøy for innhold i Canvas

portrett av Van Gogh blir sjekket for digital tilgjengelighet
Er Van Gogh tilgjengelig? Kopirett: Hentet fra Anthology Ally sine nettsider

Ally analyserer alt innhold i Canvas og oppdager om noe bør forbedres for å øke tilgjengeligheten. Da får du detaljert hjelp til å gjøre endringer direkte. Ally er din allierte!

Hva er Ally?

Ally sjekker tilgjengeligheten til alt innhold som blir lastet opp i Canvas, og alt innhold som blir laget inne i Canvas (på sider, i oppgaver osv.).

Hvis Ally finner ut at noe kan forbedres, får du detaljert tilbakemelding og bistand til å forbedre innholdet direkte.

Ally indikerer tilgjengelighet ved et "speedometer" som du vil se mange steder i Canvas: grønn indikator og tallet 100 %
Ved å trykke på speedometeret får du tilgang til selve verktøyet.

I tillegg lager Ally alternative formater ut av innhold i Canvas, slik at både undervisere og studenter kan lese/lytte/kjenne innholdet i det formatet som egner seg best.

Ally-verktøyet for å bedre tilgjengelighet i Canvas

Du som underviser vil se et tilgjengelighetsspeedometer flere steder i Canvas.

Sider

• Når du redigerer en side, ser du et Ally-"speedometer" som indikerer hvor universelt utformet siden din er.
  • Trykk på speedometeret for å få tilgang til en Ally-analyse av innholdet på siden, og detaljert hjelp til å gjennomføre eventuelle endringer direkte.
  • Du vil finne samme verktøy ved redigering av kunngjøringer, oppgaver og diskusjoner.skjermbilde viser redigering av en Canvas-side med Ally-speedometer oppe i høyre hjørne

Filer

Under Filer i emnet, men også hvis du har lagt filer direkte inn i moduler eller inne på en side, vil du se et Ally-speedometer.

• Fargen og pila på speedometer angir graden av tilgjengelighet
  • Trykk på speedometeret, så får du opp det som må endres for å bedre tilgjengelighet, og detaljert hjelp til å gjennomføre endringene direkte
  • Studentene vil ikke se speedometeret

Emnemenyen

• I emnemenyen har du fått et nytt punkt: Ally Course Accessibility Report
  • Trykk på denne for å få en rapport over tilgjengeligheten i hele emnet, og detaljert hjelp til å gjennomføre endringene direkte.
  • Studentene vil ikke se dette menypunktet

Alternative formater

Alle filer som er lastet opp i emnet, og alle sider i Canvas, har også fått et nytt symbol for alternative formater: en stor A og en pil ned

• Trykk på dette, så får du opp muligheter for å få innholdet i alternative formater.
    Eksempelvis som
    • lydfil
    • elektronisk braille(blindeskrift)
    • engasjerende leser
  • Studentene vil også ha tilgang til alternative formater for alle sider i Canvas, og for alle opplastede dokumenter.

Flere ressurser