Dyrene i menneskets tidsalder: Fra land til hav

Oppdrettsanlegg
Kopirett: Shutterstock
Laks i merd
Kopirett: Shutterstock

Vi følger opp konferansen i april 2023 «Dyrene i menneskets tidsalder: Fra jakt til industrielt husdyrhold» med en ny tverrfaglig konferanse, der vi inviterer til bidrag med ulike tematiske innganger og relevante fagperspektiver.

24 Oct

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

keyboard_backspace Denne siden på engelsk

Invitasjon til innlegg

Bidrag er velkomne på både norsk/nordisk og engelsk. Vi ønsker særlig bidrag som fokuserer på følgende mer spesifikke temaer:

Metaperspektiver på dyreforskning

Innenfor det industrielle husdyrholdet foregår det en enorm mengde forskning innenfor avl, genetikk og materielle produksjonsforhold for å imøtekomme kravene til økt lønnsomhet; det forskes på bruk av ikke-menneskelige dyr og animalske produkter innenfor kosmetikk, medisin, psykologi osv.; det forskes på adferd hos både husdyr og ville dyr (etologi); og ikke minst forskes det på miljøkonsekvensene av menneskets bruk og forvaltning av ikke-menneskelige dyr. Hvor mye av denne forskningen er genuint uavhengig av næringsinteressenes prioriteringer? Hvilken historie og tradisjoner har den? Hva har f.eks. innenfor den norske konteksten vært forholdet mellom det såkalte Ås-miljøet og politiske og næringsmessige interesser? Og i hvilken grad bidrar ny kunnskap til å endre våre holdninger til dyrene?

Dyrene i havet

Menneskedyrets konsum av ikke-menneskelige dyr har økt betydelig de siste tiårene. Globalt fordeler dette konsumet seg på ca. 40 % pattedyr, 20 % fjærfe og 40 % fisk. Siden 2012 har verdens konsum av oppdrettsfisk vært større enn av villfisk, og andelen av oppdrettsfisk har økt med ca. 700 % bare siden 1990. Samtidig øker også fangsten og konsumet av villfisk. Omfanget av og veksten i dette konsumet reiser tunge diskusjoner om forvaltning av fiskeressurser, bruk av fellesskapets havområder til oppdrett, og ikke minst oppdrettsnæringens miljømessige konsekvenser. Det foregår også en økende debatt omkring fiskevelferd generelt, i takt med en voksende bevissthet og kunnskap om fiskens evne til å føle smerte, og til å tenke og handle som et individ. Denne debatten likner i økende grad på den om andre ikke-menneskelige dyr. Hvilke konsekvenser skal vi trekke av denne stadig voksende kunnskapen? Og hvilke etiske utfordringer følger i kjølvannet av forskjellsbehandlingen av henholdsvis fisk, andre sjødyr, fugler og pattedyr?

Økonomi og næringsinteresser

I forlengelsen av ovennevnte etterspør vi også bidrag om de økonomiske og næringsmessige kreftene som, både nasjonalt og internasjonalt, styrer, definerer og videreutvikler det industrielle husdyrholdet og oppdrettsnæringen, og som i praksis har avgjørende innflytelse på forvaltningen av enorme landressurser, og ikke minst på de enda større havressursene, som i utgangspunktet ikke er i privat eie. Hvilke konsekvenser har konsentrasjonene av kapital i stadig større selskaper gjennom de siste 20-30 årene hatt for mulighetene til politisk styring, arbeidet for dyrs rettigheter, og kampen for et bedre miljø? Hva er forholdet mellom næringsinteresser, lobbygrupper og politiske beslutningsprosesser? Har politikere og nasjonalstater i praksis gitt fra seg kontrollen?

Språk, litteratur og retorikk

Det dyreindustrielle komplekset legger ned enorme summer i markedsføring, med verbal og visuell kommunikasjon overfor sine kunder, og har slik lyktes med å skape en massiv vekst i forbruket av animalske produkter gjennom flere tiår. Hva kjennetegner denne kommunikasjonen? Hvilken retorikk benyttes, og hvilken troverdighet har den sett i lys av både dagens miljøproblematikk og den økende kunnskapen om dyrenes indre liv? Hvordan kan litterære fremstillinger gi innsikt i forholdet mellom dyr og menneske, inkludert de etiske utfordringene som dette forholdet er forbundet med?

Andre mulige innfallsvinkler kan være, men er ikke avgrenset til:

• Husdyrhold og oppdrett i lys av miljø- og naturkrisen
  • Dyr som industri
  • Jaktens etiske utfordringer
  • Menneskelig forvaltning av ville dyr
  • Husdyrholdets etikk
  • Dyr i skole og oppdragelse
  • Posthumanisme og “the animal turn”
  • Dyrs velferd kontra dyrs rettigheter
  • Dyret som individ
  • Dyr i etikk og religion
  • Dyr og helse
  • Det ville og det tamme
  • Dyr og/som kultur
  • Dyr i kultur og litteratur
  • Fisk kontra andre dyr
  • Økonomi og næringsinteresser kontra dyrs vern og rettigheter
  • Kjøttkonsum, kostholdsråd og lobbymakt

Frist for forslag til bidrag: 15. april 2024.

Vennligst send et sammendrag på maks. 300 ord til Peter Fjågesund.

Foreløpig program

Konferansen vil ha en tredelt form:

• Konferansedel
  • Debatt (åpen for publikum)
  • Åpent kveldsarrangement med mat og faglig program med eksterne deltakere på Kroa i Bø

Konferanseavgift: kr. 1000 (ph.d.- og masterstudenter er fritatt). Påmeldte vil få tilsendt informasjon om innbetaling.